piątek, 5 września 2014

CHLEB ORKISZOWO-ŻYTNIO-PSZENNY Z JABŁKIEM

To jest chleb z przepisu ,który piekłam w zeszłym roku( Tutaj jest przepis).Ja zmieniłam w nim tylko tyle że zamiast przecieru z dyni użyłam surowego zmiksowanego jabłka.i skróciłam czas wykonania,czyli nie odkładałam na 2 godziny i nie odgazowywałam po pierwszej godzinie.Przepis podam na metodę ręczną i metodę przy użyciu Thermomix bo takowy od niedawna posiadam ;)

PRZEPIS:własny.
200 g. zakwasu żytniego(dokarmionego dzień wcześniej)
200 g  wody letniej
290 g  zmiksowanego surowego jabłka
250 g  maki orkiszowej pełnoziarnistej
100 g. mąki żytniej typ 720
150 g.  maki pszennej typ 650 lub 850
100 g. ziarna słonecznika
  10 g świeżych drożdży  
1 łyżka miodu
1 łyżka oleju
2 łyżeczki soli
1 łyżeczka mielonego kminku( można pominąć ale zdecydowanie chleb jest smaczniejszy )

Jabłko myjemy ,pozbywamy się gniazd z pestkami ,ważymy potrzebną ilość i miksujemy razem ze skórką 
Zakwas+zmiksowane jabłko + wodę+olej+ miód,wymieszać
dodać mąkę wymieszaną z drożdżami i słonecznikiem ,kminkiem i solą ,wyrabiamy (mikserem ) ok.10 min Ciasto jest bardzo klejące
Odstawiamy na 15 min(można nawet na godzinę) 
Po tym czasie przekładamy ciasto do wysmarowanej i posypanej mąką formy
Wyrównujemy łyżką zwilżoną w wodzie 
Obsypujemy ziarnem słonecznika i mąką orkiszową 
Przykrywamy ściereczką i wstawiamy do lekko ciepłego piekarnika i zostawiamy do wyrośnięcia na jakieś 2-3 godz.Powinno podwoić objętość
Ustawiamy piekarnik na 200 stC i pieczemy  przez 1 godzinę,chleb powinien być rumiany i dawać głuchy odgłos kiedy popukamy w jego spód
Jeżeli jest taka potrzeba to wyciągam chleb z formy i wstawiam jeszcze na ok10-15 min przykrywając, górę chleba papierem do pieczenia(czasami mój piekarnik różnie piecze  )
Piekłam w formie  27cm dł i 17szer. 

Metoda Thermomix
Jabłka,wypestkowane ze skórką,zakwas,wodę letnią,miód drożdże miksujemy 5 sekund
Ustawiamy teraz na 5 min,37st. ,obroty na 1
Wsypujemy ,mąkę,sól,,słonecznik,kminek,olej
mieszamy kopystką 
Ustawiamy 3 sek.obroty na 5,składniki lepiej się połączą
i Ustawiamy 3-5min /interwał
Zostawiamy na 15 min
Przekładamy do formy wysmarowanej olejem i obsypanej mąką
Wyrównujemy mokrą łyżką ,obsypujemy wierzch słonecznikiem i mąką orkiszową
Przykrywamy ściereczką i wstawiamy do lekko ciepłego piekarnika i zostawiamy do wyrośnięcia na jakieś 2-3 godz.Powinno podwoić objętość
Ustawiamy piekarnik na 200 stC i pieczemy  przez 1 godzinę,chleb powinien być rumiany i dawać głuchy odgłos kiedy popukamy w jego spód
Jeżeli jest taka potrzeba to wyciągam chleb z formy i wstawiam jeszcze na ok10-15 min przykrywając, górę chleba papierem do pieczenia(czasami mój piekarnik różnie piecze  )
Piekłam w formie  27cm dł i 17szer. 
Smacznego życzę.
 Katka :)

2 komentarze:

  1. Chleby na zakwasach to coś co jest dla mnie nieosiągalne. Oczywiście nie z powodu tego że ich jeść nie mogę. Mogę mogę i to bardzo ale zakwasy mnie nie kochają, albo ja ich, jak kto woli. Uśmiercam każdy nawet prosty zakwas na barszcz mi nie wychodzi. Ale spróbowac takiego chleba to bym bardzo chętnie spróbowała. :)

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...