środa, 7 lutego 2018

Chleb gryczany z babką jajowatą ,bezglutenowy, wilgotny ,pyszny

 Chleb z mąki gryczanej z przepisu Kasi Grubackiej cały przepis znalazłam   Tutaj. przy okazji szukania bezglutenowego pieczywa . Do przepisu dodałam od siebie kilka składników,a dodatek babki jajowatej sprawia,iż  chleb jest cały czas wilgotny i się nie kruszy.
Chleb piekłam w niedzielę,a dziś jest środa i jest nadal wilgotny i się nie kruszy.
Trzymam go w lodówce jest zawinięty w lnianą ściereczkę i torebkę foliową .

PRZEPIS :
500g kaszy gryczanej
2 łyżki nasion chia zalane 6 łyżkami ciepłej wody

Kaszę zmiksowałam w TM 30s/obr.100
Mąkę z kaszy zostawiłam w TM i dodałam 30g świeżych drożdży i zmiksowałam na obr.6 /10s. aby drożdże się rozdrobniły i połączyły z mąką .
Następnie dodałam:
3 czubate łyżki mąki ziemniaczanej
3 czubate łyżki mąki kokosowej
2 łyżki babki jajowatej
840g ciepłej wody
1 łyżkę octu jabłkowego
1 łyżkę syropu klonowego
1,1/2 łyżeczki soli himalajskiej
1 łyżeczkę czarnuszki
1/2 łyżeczki mielonego kminku
1 łyżkę płatków drożdżowych (nieaktywne drożdże poprawiają smak oczywiście można nie dodawać )
 *przyprawy można pominąć ,ale zdecydowanie poprawiają smak pieczywa.

Całość wymieszałam  najpierw łopatką , a dalej wyrobił TM . obr. 3-4 wsteczne . Czasu nie nastawiamy po prostu kręcimy aż się wszystko połączy .Można przy użyciu kopystki i można również na interwał ustawić ale ciasto na początku jest dość luźne więc szybko się połączy .
Dość szybko również rośnie
 Na 15min zostawiłam w naczyniu  na czas aby ciasto zgęstniało a następnie przełożyłam do najdłużej foremki jaką mam w domu ma ponad 30cm .Można użyć 2 mniejszych keksówek .
Keksówki wykładam papierem i smaruje tłuszczem żeby papier nie przywarł do pieczywa.
Na wierzchu zróbcie wzorek nożem to po upieczeniu będzie wyglądał jak chleb z najlepszej piekarni 😉
Przykryłam ściereczką i dosłownie wyrósł przez czas nagrzewania się piekarnika.
W każdym razie chleb powinien wyrosnąć nie wyżej niż na równi z foremką bo resztę podrośnie w piekarniku.
Piekłam w 190stC ok. 1 godz.

Poniżej przepis od Kasi Grubackiej.
500 gramów mąki gryczanej
3 czubate łyżki mąki ziemniaczanej
3 czubate łyżki mąki kokosowej
2 czubate łyżki chia
1/2 łyżeczki soli (u mnie różowa sól Himalaya)
30 gramów świeżych drożdży
2 łyżeczki syropu klonowego
720 ml letniej wody
120 ml letniej wody do rozrobienia drożdży +6 łyżek ciepłej wody do zalania chia
1/2 łyżki oleju kokosowego do wysmarowania foremki (może też być masło)
forma do pieczenia, u mnie "keksówka" o wymiarach 29 x 11 cm
Wykonanie
Nasionka chia wsypać do miseczki i zalać ciepłą wodą.
 Odstawić na 15 minut. 
W drugiej miseczce przygotować drożdże i rozmieszać je z ciepłą wodą 
dodać syrop klonowy. 
Odstawić na  15 minut. 
 Keksówkę nasmarować olejem kokosowym (może też być masło) i wysypać je mąką kokosową. 
 W trzeciej misce wymieszać wszystkie suche składniki, dodać chia, drożdże, letnią wodę i dokładnie wymieszać. Ciasto będzie miało dość gęstą konsystencję i będzie się kleić do rąk. Tym proszę się nie przejmować. Przełożyć ciasto do"keksówki"i odstawić na około godzinę w ciepłe miejsce aby wyrosło. Piec około 50 minut w temperaturze 180 stopni. Po tym czasie wyjąć z piekarnika i przełożyć na kratkę do ostygnięcia. Chlebek smakuje wybornie z dżemem lub z twarożkiem. Smacznego.
*cały przepis znajdziecie w linku wklejonym na początku postu.



2 komentarze:

  1. Nie mam syropu klonowego ani octu jabłkowego czym mogę to zastąpić? Agata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Syrop można zastąpić miodem,syropem z agawy ,a ocet można zastąpić octem balsamicznym lub innym owocowym .

      Usuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...