sobota, 27 sierpnia 2011

chleb z żurawiną na zakwasie zurkowym i chlebowym

Chleby żurkowe mają jedną wadę smakują wspaniale i zawsze wychodzą . Dla wielbicieli chlebów zakwasowych ,wilgotnych o zwartym miąższu upiekłam następny z tej serii nie zmieniając nic prócz tego ,że dodałam dwie mąki żytnie typ 720 i 2000. Tym razem zainspirowałam się moją koleżanką ,która piecze chleby zakwasowe z ziarnami,orzechami i żurawiną i czego tam Ona pysznego i zdrowego nie wkłada to już nie spamiętałam:) Nie mniej Ja dodałam tylko ziarna słonecznika,siemienia lnianego i żurawinę.Orzechów niestety nie miałam i bardzo żałuję.Chlebek wyszedł pyszny a żurawina bardzo pasowała do pasztetu.Jeżeli ktoś nie lubi żurawiny może ją pominąć,w ogóle może pominąć ziarna o ile ich też nie lubi.Trzeba się uzbroić w cierpliwość bo czas wyrastania ciasta chlebowego jest dość długi a to za sprawą mąki żytniej.Ale warto się przemęczyć.
Ja wstawiam miskę zawsze do piekarnika który nagrzewam przez pół minuty nie dłużej nakrywam folią a czasami nawet ręcznikiem Ciasto wyrasta, aż dotyka folii wtedy wyrabiam je i przekładam do natłuszczonej i posypanej mąką lub otrębami i znowu wstawiam do piekarnika ale już nie nagrzewam chyba ,że jest zimno .Czasami nie wyciągam formy już w ogóle tylko jak ciasto już porządnie wyrośnie to włączam piekarnik na 200st.C i piekę z 60-70 min Po 60min. sprawdzam patyczkiem. 

Marzenka bardzo dziękuję żeś mnie zainspirowała:))



PRZEPIS NA CHLEB:
500g.mąki pszennej (użyłam Szymanowskiej)
75g.mąki żytniej(typ2000)
75g.mąki żytniej(typ 720)
garść otrąb 
garść słonecznika garść siemienia lnianego
 garść   żurawiny 
 2 płaskie łyżeczki drożdży suszonych lub 50g surowych
2 płaski łyżeczki soli
1 łyżeczka miodu
1 łyżeczka melasy(można zastąpić cukrem trzcinowym lub zwykłym)
1 szklanka  wody(200ml.)
2łyżki oliwy
260g. żurku(ja zrobiłam sama)
2łyżki zakwasu żytniego


Mąkę ,otręby i ziarna dobrze wymieszać żeby się połączyło
Miód,cukier,melasę i sól rozpuściłam w wodzie i wlałam do mąki
Dodałam również żur wymieszany z 2 łyżkami zakwasu i oliwą
Wszystko wymieszałam mikserem z hakami do połączenia się składników
Dodałam suche drożdże i wyrabiałam ciasto dalej mikserem ok5 min
Na koniec mieszania dodałam żurawinę wymieszaną z 1 łyżeczką mąki żeby mi nie opadła w chlebie 
krótko wyrabiałam do momentu aż żurawina się zatopiła w cieście chlebowym
Zostawiłam przykryte folią spożywczą na prawie 4 godziny aż dobrze wyrosło
Jeszcze raz wyrobiłam mikserem ok.1min. i przełożyłam do foremki 37cm dł mierzonej po spodzie i 9 cm szer.
Łyżką maczaną w wodzie wyrównuję ciasto w formie
Zostawiłam na ok 3 godziny bo tyle potrzeba żeby ciasto wypełniło formę
Piekłam w 200stC przez 1godz. i 10min na spód wstawiłam naczynie z wodą
Jeżeli po wyjęciu chleba jego boki nie będą dość wypieczone tylko miękkie trzeba wstawić chleb bez formy na jakieś 10 min jeszcze do piekarnika Ja tym razem tak zrobiłam 

 CHLEB DODAJĘ DO AKCJI:

 < i>


4 komentarze:

  1. Oj, wciąga to pieczenie chleba, wciąga!...:) Pięknie wygląda! A z tym dodatkiem żurawiny myślę, że musi dobrze smakować. Ja mam plan ze śliwką suszoną:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Alez bym zjadla kromke takiego chleba.. jeszcze cieplego..
    Cudownosci!
    A zurawine szczerze uwielbiam!

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. och, wspaniały bochenek!

    http://www.karmel-itka.blogspot.com
    http://slodkakarmel-itka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Ojejku! Cudny ten Twój chlebuś i na pewno pyszny! Żeby tylko zakwas mnie polubił! Zaliczyłam już kilka nieudanych prób ale nie poddam się, o nie!
    pozdrawiam i dziękuję za udział w akcji!

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...