sobota, 29 października 2011

CHLEB RUSTIKALES VOLLKORNBROT przerobiony po mojemu czyli z zakwasem i żurkiem:)

Kupiłam ostatnio gotową mieszankę na chleb,ale nie po to żeby ją zrobić wg. przepisu na opakowaniu ale chciałam ten chleb upiec metodą tradycyjną na zakwasie  .Wiem że poszłam trochę na łatwiznę ale przynajmniej mogę się pochwalić że chlebuś wyszedł pyszny .
Dużo osób piecze z tego rodzaju mieszanek ja namawiam do pieczenia  z tych że mieszanek ale z dodatkiem zakwasu  bo chleb jest o wiele lepszy,smaczniejszy i ma piękny zapach niż przygotowany z samej mieszanki.
Już piekłam chleb pół/pół i bardzo mi smakował dlatego czasami kupuję różne mieszanki i sama sobie mieszam.
Do tego tego chleba zamiast wody dodałam żurek. 
Polecam wszystkim którzy mają ochotę na chlebek pieczony w domu .Nie ma opcji ,że nie wyjdzie,zawsze wychodzi:)


PRZEPIS:


Wieczorem:
2 łyżki zakwasu dokarmionego dzień wcześniej
300 g. mąki pszennej lub żytnej (dałam żytnią 720)

200 ml. wody
wymieszać składniki w misce zakryć folią i wstawić w ciepłe miejsce na 12-16godz
Zazwyczaj trzymam ok16 godzin 


Rano:


500 g mieszanki chlebowej
150 g mąki pszennej(dałam pszenną razową)
300 ml. żurku( kupiłam barszcz biały w butelce)
1pł. łyżeczka soli(pominęłam)
 1 łyżeczka suszonych drożdży lub 25g świeżych
*Drożdże świeże trzeba rozkruszyć dodać trochę wody 1 łyżeczkę mąki troszkę cukru i odstawić aby ruszyły
*Suszone dodajemy bezpośrednio do mąki
*Wszystkie składniki mieszamy  dodajemy cały zaczyn i mieszamy dokładnie mikserem ok 5 min

*Przykrywamy miskę folią i odstawiamy w ciepło do wyrośnięcia(z dodatkiem drożdży chlebek rośnie ok1-1,5)
*Jak wyrośnie ,wyrabiamy jeszcze raz (ja używam miksera) i przekładamy do 2 mniejszych lub 1 długiej formy wysmarowanej tłuszczem i obsypanej mąką lub płatkami owsianymi 
*Odstawiamy aby chleb wyrósł i wypełnił całą formę 
*Do piekarnika na jakieś 5 min przed włożeniem chleba wstawiam płaskie naczynie z wodą 

*Wstawiamy do piekarnika nagrzanego na 200stC i pieczemy  1 godzinę po tym czasie sprawdzamy patyczkiem czy się nie lepi 
*Chleb wyjmujemy z formy na kratkę i zostawiamy do całkowitego wystudzenia
*Jeżeli po wyjęciu spód chlebka będzie miękki to można go wstawić na kilka minut jeszcze do piekarnika
Czasami tak robię :)






2 komentarze:

  1. Bardzo ładny, nie powiem.A korciło mnie ostatnio, żeby taką mieszanką kupić, wiesz? ;))

    OdpowiedzUsuń
  2. KASIU JESZCZE NIC STRACONEGO MIESZANEK WSZĘDZIE PEŁNO :))

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...