piątek, 8 marca 2013

CHLEBY ORKISZOWE DWA ,NA ZAKWASIE Z KASZĄ GRYCZANĄ

 Upiekłam 2 chleby z kaszą gryczaną.Ten powyżej jest z  przepisu na chleb pszenny na zakwasie który znalazłam na blogu SPIŻARNIA i z  tego przepisu tworzę inne chlebki .Zmieniam mąki i dodaję różne dodatki smakowe a tym razem dodałam właśnie kaszy.Przepis jest szybki i nie trzeba czekać 2 dni na chlebuś.Chlebek miał być jeden ten który podesłała mi Ewa ale nie miałam co zrobić z 2 szklanką kaszy więc upiekłam drugi ;)Jeden był od razu a na drugi trzeba było poczekać.Oba pyszne i godne polecenia.
Muszę jeszcze wspomnieć ,że chleby z kaszą i mąką orkiszową działają oczyszczająco więc dla dbających o linię jak znalazł;)
                                                                               PRZEPIS 1

500 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (kupuję w tesco)
1 plaska łyżeczka soli
300 g wody
8 g świeżych drożdży lub 1 łyżeczkę suchych
150 g zakwasu żytniego dokarmionego

1 szkl. ugotowanej kaszy gryczanej


Wszystkie składniki oprócz kaszy i soli  łączymy, najlepiej przy pomocy miksera.
 . Przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 2 godz. 
Następnie dodajemy kaszę i sól i dokładnie mieszamy mikserem aż się wszystkie składniki połączą.
Przekładamy do formy i odstawiamy do wyrośnięcia na 1 godzinę. 
Ja wstawiam do lekko nagrzanego piekarnika i zostawiam zapaloną lampkę
Jak chleb wypełni prawie po brzegi formę to włączam piekarnik na 210 st i piekę przez 1 godz.
Pod koniec pieczenia jak się góra przypieka to kładę folię alu na wierzch.
Wyciągam chleb z formy i wstawiam do piekarnika jeszcze na ok 10min i zmniejszam temp. na 180st.
-----------------------------------
Przepis na ten chlebek znajdziecie u EWY ale podaję przepis też u siebie 
Przepis skopiowany od Ewy w całości.Ewuś wybacz ale z lenistwa troszkę to zrobiłam;))

PRZEPIS 2
Składniki na zaczyn:
  • 2 łyżki aktywnego zakwasu żytniego
  • 210 g letniej wody
  • 165 g mąki orkiszowej razowej
Wymieszać, przykryć folią, odstawić na 12-24 godziny


Składniki na ciasto właściwe:
  • cały zaczyn
  • 1 pełna szklanka kaszy gryczanej - już ugotowanej ( czyli 1/2 szklanki kaszy do ugotowania)
  • 160 g letniej wody
  • 1/4 łyżeczki suchych drożdży
  • 2 łyżeczki soli morskiej
  • 2 łyżeczki miodu
  • 300 g mąki orkiszowej razowej

Przygotowanie:
  • do zaczynu dodać wody, wymieszać
  • dodać resztę składników: soł, miód, drożdże, mąkę i kaszę, dokładnie wymieszać
  • formę wysmarować olejem, wysypać otrębami
  • przelać ciasto do formy i odstawić do wyrośnięcia, ma wypełnić foremkę po brzegi
  • wyrośnięty chleb posmarować z wierzchu olejem
  • wstawić do angrzanego piekarnika do 22o stopni na 15 minut, zmniejszyć do 190 stopni i piec 45 minut
  • po upieczeniu wyjąć z piekarnika i zostawić do całkowietego wystygnięcia



                                             Z pastą z makreli smakował wybornie ;P)
Nie wiem jak Wy ?ale ja bardzo lubię makrelę z grubo posiekanym jajkiem,szczypiorkiem i majonezem lekko doprawionym musztardą.Mniam.Mój tato nienawidził  obierania z ości i wyciągał tylko te które widział a resztę  mielił w maszynce do mięsa .Ja obieram tradycyjnie i chyba mam dobre oko jeszcze bo  nie zdarzyła się ość w gardle. Tata zamiast szczypiorku dodawał cebulę.Czasami dodawał też rzodkiewkę,kukurydzę a nawet ogórki kiszone .Mnie jednak najlepiej smakuje taka zwykła z jajkiem.

                                               8 MARZEC powinien trwać cały rok Panowie!



10 komentarzy:

  1. smacznie wygląda chlebek:) bardzo lubię orkiszowe:)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja dzisiaj pieke chleb gryczany ale bez zakwasu - calkowicie bezglutenowy ...
    a i sam miele make z gryki surowej ....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja bardzo proszę przepis na taki chlebek :)Niestety sama nie mielę bo nie mam czym;(

      Usuń
  3. Znam z autopsji bo jadłam;-)) pychota i działa!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. mmm takie chlebki to pychotka ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kasiu, wspaniałe chleby. Jako, że Twój chleb na żurku nie ma sobie równych, z pewnością i te będę wkrótce zaczyniać. :) Buźka!

    OdpowiedzUsuń
  6. Kasiu - wybaczam;))) Sama muszę znowu go upiec, bo uwielbiam, tylko zawsze nadprogramowa kasza mi znika;) Pysznie, z tą makrelową pastą bym...pożarła!

    OdpowiedzUsuń
  7. Takie chleby się jada ze smakiem :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kilka dni temu upieklam chlebek ale ten szybszy i musze przyznac ze jest wspanialy !! :)) goraco polecam i dziekuje za przepis :)

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...