wtorek, 16 sierpnia 2011

MASŁO GHEE wg. Kryszny

Masło Ghee.O pięknym zapachu i smaku .Łatwe do zrobienia nie wiem nawet czy nie najłatwiejsza rzecz w kuchni do wykonania.Zajmuje co prawda trochę czasu ale jest tego warte.Wymaga długiego i wolnego gotowania aż do wyparowania wody i oraz oddzielenia się  substancji stałych(które wypłyną na powierzchnię lub opadną na dno).Ghee ma być bursztynowe w kolorze i mieć słodki i orzechowy zapach.Przepis mam z książki "Kuchnia Kryszny" Nie jestem wyznawcą tej religii ale książkę kupiłam wiele lat temu właśnie na zawarte w niej ciekawe przepisy kuchni Indyjskiej.W tej książce znalazłam też przepis na Jogurt.
 

PRZEPIS

4 kostki masła(800g)

garnek z grubym  dnem
 mnie wyszło 700g -750 ghee mniej więcej w taki słoik przelałam

czas przygotowania ghee wg.przepisu :
1kg.--30min. wychodzi ok. 0,8kg.
2,5kg.--3godz. wychodzi ok. 2,2kg
Mnie zajęło na pewno dłużej niż 30 min.robiłam to na wyczucie.


Roztop masło na średnim ogniu ,gdy się zagotuje i na powierzchni utworzy się piana ,zmniejsz ogień i zbierz pianę 
Gotuj dalej na minimalnym ogniu i zbieraj co jakiś czas to co wypłynie na wierzch.
Nie wolno przepalić bo stanie się ciemne i gorzkie.

Gotowe ghee powinno być przezroczyste i mieć złotawo- bursztynowy kolor .
Przelej do słoika wg. przepisu powinno się przelać do puszki lub metalowego naczynia,nie zakrywaj do póki nie ostygnie.
Ja przelewałam przez sito wyłożone papierową serwetką 


Ghee prawidłowo zrobione i przechowywane w pojemnikach w chłodnym i suchym miejscu utrzymuje się przez kilka miesięcy,ponieważ nie ma w nim substancji stałych powodujących jełczenie

 
Posted by Picasa

4 komentarze:

  1. Bardzo polecam klarowane masło, to jednen z najczęściej używanych przeze mnie składników w kuchni ostatnio. Co prawda sama Ghee nie robiłam (aczkolwiek mam książkę "Kuchnia Kryszny") - kupiłam po prostu kubek w markecie (bodajże pół kilo z Mlekovity) - pewnie robić by mi się nie chciało i nie sadzę aby to była jakaś różnica, ale ghee takie czy takie polecam! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja od dawna uzywam i sama robie ghee, a Kuchnie Kriszny przerobilam od deski do deski, poniewaz dostalam ja na gwiazdke wiele lat temu (wyprobowalam mnostwo przepisow, na pewno nie wszystkie, ale wiekszosc). Robie tez serek (panir) wg. przepisu z tej ksiazki. Robilas?
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. przymierzam się do domowego ghee od jakiegoś czasu, chyba w końcu muszę się zdecydować :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Atria z tego co się orientuję to między mlekovitą a ghee domowym jest duża różnica w składzie:)

    Małgosia robię panir bardzo pyszny jest:)
    ciekawe czy mamy te same książki?::)

    Kas namawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...